Web a facebook
V rámci zapojení veřejnosti a oslovení většího počtu lidí do participace jsme využili možnosti komunikace v online prostředí. Na webové stránce navrhnihlavni.cz jsme mohli vybízet obyvatele Hlavní třídy k jednotlivým aktivitám, které byly navrženy k provedení online. Tímto způsobem jsme také využívali platformu Facebooku, kde jsme také průběžně informovali o našich schůzkách, plánovaných i provedených aktivitách a vybízeli k zapojení se do komunitního plánování.
Na webové stránce navrhnihlavni.cz jsme konkrétně vybídli obyvatele Hlavní třídy k nahrávání fotek míst, kde se cítí dobře, nebo míst, která jsou spojena s nepříjemnými pocity z prostředí Hlavní třídy v rámci aktivity zvané Photovoice (viz výše). Následně jsme s jejich souhlasem publikovali tyto fotky na webu i Facebooku. Cílem bylo získat od obyvatel Hlavní třídy názor na prostředí, ve kterém žijí, a aktivovat jejich uvažování o prostředí, ve kterém tráví čas. Jejich fotografie, které nahráli na web, jsme mohli dále prezentovat na Facebooku a oslovit tak další obyvatele a prezentovat názor jejich sousedů.
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou obyvatelé Hlavní třídy, kteří jsou schopni se orientovat v online prostředí.
Kroky realizace
- Vytvoření webové platformy
- Vytvoření Facebookové stránky
- Sběr publikovatelného materiálu – pořizování fotografií během schůzek, fotografie z aktivit, vyhodnocení aktivit komunitního plánování
- Publikování dat – fotografií, či vyhodnocení materiálu nahraného uživateli
- Reakce na komentáře
- Průběžné sdílení příspěvků a fotografií, aktualizování aktivit a událostí
- Vybízení uživatelů k zapojení se do aktivit formou příspěvků, událostí
Základní principy realizace
- Metoda probíhá v online prostředí
- K tomuto způsobu participace je potřeba ovládat a orientovat se ve spravování webových a facebookových stránek
- Zapojit se mohou pouze počítačově gramotní obyvatelé
Co je pro realizaci potřeba zajistit
- Viditelnost webové a facebookové stránky v online prostředí
- Oslovit co největší okruh lidí
- Pravidelně sdílet příspěvky spojené s participací a aktivitami komunitního plánování, jak uplynulé události, tak probíhajícího šetření, ale i plánovaných aktivit, do kterých se mohou oslovení uživatelé zapojit
Možné návazné metody
V rámci této metody jsme zapojili metodu Photovoice, viz výše.
Rozšiřující tipy a doporučení
Je vhodné připravit atraktivní vzhled webu a facebookové stránky. Publikovat kvalitní obsah a fotografie. Pravidelně přidávat obsah a oslovovat cílovou skupinu (doporučujeme „sledovat” či dát „like” podnikům spojeným s daným územím).
Příklady dobré praxe
FajnOVA. (nedatováno). Dostupné z: https://fajnova.cz/
Výhody a nevýhody použití
Zveřejněno / aktualizováno: 11. 11. 2021