Desk research
Technika využita v rámci participativního plánování v městském prostoru. Metodika vznikla v rámci realizace výzkumu v projektu Komunitně založené participativní plánování v městském prostoru (TL02000071).
Desk research nebo také „výzkum od stolu“ či „sekundární analýza“ znamená identifikaci, analýzu a zpracování již existujících, čili sekundárních zdrojů. Představuje další využívání údajů, jako např. archivovaných sestav z vlastních šetření, analýzy publikovaných statistických informací či výsledků výzkumů, datových souborů získaných z jiných i zahraničních pracovišť (viz. Reichel, 2009) nebo odborných publikací, zpráv z médií, formálních i neformálních dokumentů a databází státních a nestátních organizací, výročních zpráv apod. Patří k výzkumným technikám, ve kterých je potřeba efektivně zpracovat větší množství textů za kratší časový úsek. Jde o záležitost relativně levnější, než všechna data zajišťovat vlastními silami.
Desk research je typem deskriptivního zkoumání. Je to nutný krok u většiny výzkumů, protože umožňuje výzkumníkovi získat základní znalosti o daném tématu a tím zpřesnit další fáze výzkumu (Engel, Schutt, 2013).
K synteticky vytvořenému textu se využívá analýzy zdrojů vyhledaných dle klíčových slov relevantních k tématům. V rámci projektu byla technika využita ve fázi extenzivní při mapování sociálně-dějinných, sociálně-demografických, sociálně-politických a architektonických aspektů lokality se snahou porozumět těmto kontextům.
Cílová skupina
Techniku/metodu lze využít v širokém spektru zdrojových dokumentů a textů. Nejčastěji se používá při analýze oborově zaměřených výzkumů, při analýze statistických údajů z Českého statistického úřadu apod.
Kroky realizace
- Formulace cíle desk research
- Popis témat, která má desk research pokrýt
- Formulace klíčových slov k pokrytí požadovaných témat
- Lokalizace a identifikace odborných zdrojů
- Analýza zdrojů dle klíčových slov
- Syntéza témat vzešlých z analýzy
Základní principy realizace
- Otevřenost k novému
- Reflexe zdrojů dat a jejich platnosti
- Kritické propojování poznatků z jednotlivých zdrojů
- Snaha o dosažení nasycení dat vztažených ke konkrétnímu tématu nebo jevu
Co je pro realizaci potřeba zajistit
- Psací potřeby
- Online přístup
- Počítačovou techniku
- Literaturu a zdroje potřebné pro zpracování tématu
Možné návazné metody
Výstupy mohou sloužit jako teoretická východiska pro další práci, pro zpřesnění designu výzkumu, případně jako podklad pro realizaci navazující fáze výzkumu.
Výhody a nevýhody použití
Rozšiřující tipy a doporučení
- Jasně formulovat zadání a cíl.
- Vymezit okruh analyzovaných zdrojů.
Příklady dobré praxe
Výzkumy Soukup. (nedatováno).
Dostupné z: http://www.vyzkumysoukup.cz/marketingovy-vyzkum/desk-research/
B2B International. (nedatováno).
Dostupné z: https://www.b2binternational.com/research/methods/research-techniques/secondary-research/
Zveřejněno / aktualizováno: 09. 11. 2021